Jak co roku obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (ŚDTM) (ang. World Multiplication Table Day). To akcja edukacyjna, która odbywa się każdego roku w pierwszy piątek października. Celem akcji jest propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją dla uczniów do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości po wakacjach.

Uczniowie przystroili szkołę własnoręcznie zrobionymi plakatami. Na wybranej lekcji wszyscy uczniowie klas 3 - 8 pisali krótki egzamin z tabliczki mnożenia (5 przykładów). Na długiej przerwie trzy Komisje Egzaminacyjne (pierwsza : Jakub Czajka , Hanna  Jakóbowska, Zuzia Dobrzańska ; druga : Szymon Gomuła, Emil Matysiak, Eryk Kiełbasa; trzecia: Kamila Chołuj, Oliwier Banasiak – ucz. kl. 6c) dodatkowo egzaminowały nauczycieli, obsługę szkoły. Taka zamiana ról jest zazwyczaj bardziej stresująca dla… dorosłych.

 

Koordynator akcji – Alicja Kościowska

W dniach 25. 09 – 01.10 . 2022 r.  trzy uczennice z naszej szkoły  wraz z nauczycielami odwiedziły szkołę  w Kownie,  na Litwie. Celem wizyty była praca  i wymiana doświadczeń związanych z realizacją projektu ”Green  Schools for a bright green future- Small steps can make a difference”. Pierwszego dnia po  uroczystym powitaniu obejrzeliśmy  program  artystyczny przygotowany przez uczniów szkoły partnerskiej oraz przekazaliśmy upominki od naszej szkoły gospodarzom. Uczniowie  z  Polski, Litwy, Portugalii, Niemiec, Hiszpanii i Grecji wzięli udział w zajęciach integrujących (tańce, quizzy, baransoletki przyjaźni). Kolejnym punktem programu były prezentacje o szkołach i krajach partnerskich oraz  praca zespołowa  dotycząca kreatywnego projektu ”Ecologically cleean car”. Drugi dzień to wizyta w muzeum M. K. Ćiurlionis, gdzie odbyły się warsztaty  i projekcja niezwykłego filmu „ Trail of Angels”. Następnie zostałyśmy podzieleni zespoły uczniów i nauczycieli  i  wzięliśmy udział w grze na orientację „Poznajemy miasto Kowno”. Kolejny dzień to całodniowa wycieczka do Troków, rejs statkiem i zwiedzanie zamku. Zwiedziliśmy również Wilno,  w tym Bazylikę archikatedralną, kościół św. Anny, kaplicę Ostrobramską, Plac Ratuszowy, ulicę Literacką oraz wjechaliśmy kolejką na wzgórze Giedymina i oglądaliśmy piękną panoramę miasta. Następnego dnia  nasze uczennice wraz  ze swoimi kolegami z Litwy uczestniczyły w zajęciach szkolnych.  Później miały okazję wziąć udział w wykładzie  prof. Linasa Kliućinskasa na temat ” Clean fuel. Carbon Footprint”  na Uniwersytecie  Technologii  w Kownie. Odwiedziłyśmy również muzeum  artystyczne Yoko Ono. Tego dnia odbyło się uroczyste podsumowanie projektu ”Green  Schools for a bright green future- Small steps can make a difference”.  Braliśmy udział w programie artstycznym, po którym nastapiło wręczenie przez organizatorów certyfikatów i podziękowań.  Wszyscy uczniowie podziękowali  litewskim rodzinom za miłe przyjęcie i pobyt w ich domach wręczając im pamiątkowe listy w butelce.  Na koniec był tort oraz pamiątkowe zdjęcia.  Miłym zaskoczeniem był fakt, że  nasza uczestniczka z Polski obchodziła urodziny  i wszyscy dla niej  tego wieczoru zaśpiewali 100 lat! W ostatnim dniu odbyła się całodniowa wycieczka do Parku Labiryntów  oraz Szlaku w Koronach Drzew „Laju Takas”w Anykśćiai (Onikszty), która była pełna wrażeń i niespodzianek. Pobyt na Litwie pozostawił w pamięci uczennic niezwykłe wspomnienia. Swoje wrażenia z wyjazdu   zaprezentowały w  prezentacjach i filmikach. Była to dla nich szansa do poznawania własnych możliwości i przełamania wszelkich barier oraz okazja  do poznania ludzi, ich zwyczajów i tradycji.  Uczyła  samodzielności, ale także współpracy w środowisku wielokulturowym, umożliwiła  zdobywanie nowych umiejętności i doświadczeń. Pożegnanie było pełne wzruszeń  ale pocieszające jest fakt, że  zobaczymy się z naszymi przyjaciółmi już w  listopadzie, na wizycie w Polsce.

Zachęcamy  wszystkich  nauczycieli i uczniów do udziału w  projektach ERASMUS+.  Jest to szansa na zdobycie  nowych doświadczeń, umiejętności i  doskonała okazja do poznania ludzi, ich kultury, historii, zabytków oraz doskonalenia języka angielskiego.

M. Piechurska i A. Dolega

Dnia 4.10.2022 r. odbyły się zajęcia otwarte „Jesienne krajobrazy”, w ramach których uczniowie klasy 3 b i 6 c przygotowali kwiatowe kompozycje w dyniach. Ozdobiły one główne naszą szkołę. Dzieci chętnie ze sobą współpracowały, starsze pomagały młodszym. Podczas zajęć odczytały również wybrane wiersze o jesieni. Wspólne spotkanie przebiegło w miłej atmosferze.

Dorota Banaszek, Renata Janikowska


   

Dnia 30 września 2022 r. w naszej szkole odbył się Dzień Głośnego Czytania, którego celem było propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Tego dnia podczas przerw w role czytających wcieliły się uczennice klasy 8b: Olga Mazur i Iga Sasin, które czytały młodszym uczniom fragmenty książki „Malutka Czarownica” Otfrieda Preusslera. Po każdym rozdziale lektorki kierowały pytania do uczniów, za poprawne odpowiedzi rozdawały zakładki do książek.  Podczas lekcji nauczyciele również czytali swoim uczniom, np. w klasie I a pani Ewa Kozieł przeczytała dzieciom „Brzydkie Kaczątko” H. Ch. Andersena. Do akcji Głośnego czytania włączyły się również najmłodsze dzieci z naszej szkoły, z oddziału przedszkolnego. Jedna z mam przeczytała "Dobre rady - sowy mądrej głowy". Akcja będzie kontynuowana co miesiąc pod hasłem "Rodzice czytają dzieciom".

Książki to jedno z najlepszych źródeł wiedzy , rozwijają wyobraźnię, pamięć, poszerzają słownictwo i znajomość gramatyki oraz pozwalają przeżywać wspaniałe emocje. Głośne czytanie jest  dobrą okazją do budowania więzi i wspólnego spędzania czasu. Warto poświęcić na nie choćby 15 minut, będzie to duży sukces.

Nauczyciele Bibliotekarze

     
     
     
     

Miło jest nam poinformować, że nasza szkoła bierze udział w IV edycji Centrum Mistrzostwa Informatycznego.  To ogólnopolski projekt grantowy, którego celem jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej oraz aktywizacja młodzieży uzdolnionej informatycznie.

Już teraz wszyscy zainteresowani mogą uczestniczyć w BEZPŁATNYCH zajęciach z informatyki, podczas których będą uczyć się myślenia algorytmicznego oraz programowania, również z wykorzystaniem robotów Lego Mindstorms. Więcej informacji u nauczyciela odpowiedzialnego za projekt - pani Renaty Chlibiuk.