Podczas wizyty w szkole partnerskiej w Skopje (Północna Macedonia) 20 nauczycieli z 4 szkół partnerskich uczestniczyło w trzydniowych warsztatach z programowania. Dowiedzieli się co to jest i do czego służy język programowania Python, kto z niego korzysta i jak się go skutecznie nauczyć. Poza tym dowiedzieli się dlaczego kodowanie jest ważne i w jaki sposób wdrażane jest w systemy edukacyjne.

Poniższy link zawiera materiały szkoleniowe z przeprowadzonych warsztatów:

Learn to code (genial.ly)

W dniach 14.02 – 18.02.2022 r. w ramach projektu „Generating the Digital Biosphere by Coding” odbyła się druga wizyta partnerska w szkole OOU "Panajot Ginovski” w Skopje w Północnej Macedonii. Uczestnikami byli nauczyciele ze szkół: Istituto Comprensivo  Madre Claudia Russo-Solimena (Włochy), BAĞARASI HÜRRİYET İLKOKULU i Söke Bilim ve Sanat Merkezi (Turcja)Scoala Gimnaziala Alexandru Deparateanu (Rumunia) oraz delegacja 4 nauczycieli z naszej szkoły.

Podczas pobytu zwiedziliśmy szkołę, obserwowaliśmy zajęcia lekcyjne i rozmawialiśmy z uczniami. Dowiedzieliśmy się, że w szkole uczą się uczniowie dwóch narodowości: Macedończycy i Albańczycy (pierwsi używają pisma alfabetu łacińskiego, a drudzy – cyrylicy). Mieliśmy okazję zwiedzić Skopje –stolicę Północnej Macedonii, zapoznać się z jego niesamowitą architekturą, niezliczona ilością pomników i bogactwem zabytków. 

Podczas wizyty przeprowadzone zostały warsztaty i szkolenia dla uczestników projektu z tworzenia programów dla micro bit z MU Python i z tworzenia prostych aplikacji z APP Inventor.

Poza tym w ramach wyjazdu kulturowego zwiedziliśmy miasto Ochryd - miasto  w południowo-zachodniej Macedonii Północnej, nad Jeziorem Ochrydzkim, u stóp gór Galiczica uznawane za jedno z najpiękniejszych miast Macedonii.

W ramach projektu odbyło się szkolenie dla nauczycieli prowadzone przez panią Renatę Chlibiuk, którego celem było zapoznanie z podstawami kodowania, programowania tak aby następnie móc przygotować  uczniów do sprawnego wykorzystania tych umiejętności w rozwiązywaniu problemów oraz pobudzenie i rozwijanie twórczego i logicznego myślenia. Wykorzystano poniższy materiał szkoleniowy opracowany przez prowadzącą.


Do projektu Erasmus+ ’Generowanie cyfrowej biosfery przez kodowanie’ przystąpiliśmy w roku 2020, ale ze względów epidemicznych realizacja wszystkich zadań, w tym mobilności kadry nauczycielskiej została przesunięta na rok 2021.

W dniach 20 – 24.09.2021 r. w ramach ww. projektu odbyła się w naszej szkole pierwsza wizyta partnerska. Gościliśmy delegację nauczycieli ze szkół z Włoch: Istituto Comprensivo  Madre Claudia Russo-Solimena, z dwóch szkół z Turcji: BAĞARASI HÜRRİYET İLKOKULU i Söke Bilim ve Sanat Merkezi, Rumunii:  Scoala Gimnaziala Alexandru Deparateanu. Szkoła z Macedonii: OOU "Panajot Ginovski” ze względu na pandemię i związane z nią przepisy uczestniczyła w wizycie on-line, przy użyciu platformy Teams.

Podczas pobytu goście zwiedzili szkolę, zobaczyli zajęcia lekcyjne, rozmawiali z uczniami. Następnie nauczyciele z Europy przestawili prezentacje o swoich szkołach,  programach nauczania z uwzględnieniem nowoczesnych technologii, pokazali wizytówkę swoich miast i krajów. Wymieniliśmy się informacjami na temat systemów edukacyjnych  obowiązujących w krajach partnerskich. Kolejnym punktem pobytu było zwiedzanie Radomia z przewodnikiem, p. Łukaszem Zaborowskim. 

Następnego dnia odbywały się w szkole warsztaty z robotyki, prowadzone przez p. Renatę Chlibiuk. Podczas zajęć nauczyciele mieli za zadanie zbudować robota z klocków Lego Mindstorm V3 według instrukcji i go zaprogramować. W warsztatach uczestniczyli również uczniowie klasy 5 naszej szkoły, którzy zdobywają wiedzę z programowania na dodatkowych  zajęciach z robotyki. Była to dla nich okazja, żeby sprawdzić swoje umiejętności nie tylko z kodowania ale również umiejętności językowe. 

Podczas wizyty goście z Europy mieli okazję zwiedzić Kraków (z wykorzystaniem kodów QR) oraz obóz koncentracyjny w Oświęcimiu. Ostatnim punktem pobytu w Polsce była Warszawa. W stolicy nauczyciele wzięli udział w warsztatach z programowania w ‘Kids coder laboratorium’. Zdaniem nauczycieli zajęcia były bardzo ciekawe, zapewniali, że wiele zaobserwowanych rozwiązań wykorzystają w swoich szkołach. Na pamiątkę spotkania otrzymali certyfikaty uczestnictwa. Kolejnym punktem było zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Dzięki temu nasi goście dowiedzieli się ciekawych informacji na temat naszej historii ale zobaczyli nowoczesne technologie przekazu informacji. 

     
     
     
     
     

Na potrzeby projektu "Generating the Digital Biosphere by Coding" szkoła w Turcji stworzyła stronę internetową, na której zamieszczane są zadania, relacje z wizyt, rezultaty przeprowadzonych działań. Poniżej link:

codingthebiosphere.com