DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH ZDAJĄCYCH

1.Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do:

1)rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB

2)potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej

3)potrzeb ucznia – obywatela Ukrainy (dotyczy egzaminu z każdego przedmiotu) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

2.Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:

1)z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera

2)słabowidzących

3)z afazją

4)którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu – cudzoziemców (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)

5)obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa5

6)z niepełnosprawnościami sprzężonymi

3.Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:

1)zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych

2)wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych

3)odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów

4)ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, 

5)zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i/lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.

4.Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to:

1)orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność

2)zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza

3)opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się : z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, z problemami natury dyskalkulicznej

4)pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:

a)objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną

b)cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu

c)obywateli Ukrainy.

5.Zaświadczenie o stanie zdrowia, przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2024 r.

6.Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2024 r.

7.Opinia  może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej.

8.W przypadkach losowych dokumenty, mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po ich otrzymaniu.

9.Opinia rady pedagogicznej,  jest wydawana na wniosek:

1)nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców , LUB

2)rodziców ucznia 

10.Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania uczniów i ich rodziców lub słuchaczy z możliwymi dostosowaniami warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty nie później niż do 27 września 2024 r.

11.Rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, wymienionych w komunikacie o dostosowaniach, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla ucznia.

12.Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia  o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie lub sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, nie później niż do 20 listopada 2024 r. (załącznik 4b).

13.Rodzice ucznia  składają oświadczenie (również w załączniku 4b) o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, tj. nie później niż do 26 listopada 2024 r.

14.Rodzice/opiekunowie ucznia – obywatela Ukrainy potwierdzają otrzymanie i przyjęcie informacji, poprzez złożenie podpisu na egzemplarzu wydruku tabeli, który pozostaje w dokumentacji szkoły.

Szczegółowe informacje na temat dostosowań znajdą państwo  na stronie CKE  w informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty obowiązującą w roku szkolnym 2024/2025(3.4)

Wstęp

Czy wiesz co to są Standardy Ochrony Małoletnich i dlaczego są one tak ważne w naszej szkole? Przybliżamy ten temat, dla lepszego zrozumienia, jak dba się o bezpieczeństwo i komfort psychiczny w naszej szkole.

Czym są Standardy Ochrony Małoletnich?

To zbiór zasad i wskazówek, które mają zapewnić, że szkoła jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla wszystkich uczniów. Dzięki nim lepiej rozumiemy, jak postępować w różnych sytuacjach, aby was chronić i pomagać wam czuć się dobrze w szkole.

Co obejmują te Standardy Ochrony Małoletnich?

Zasady zatrudniania personelu.

Procedury reagowania na podejrzenie krzywdzenia dziecka.

Reguły reagowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.

Zasady bezpiecznych relacji między personelem i uczniami oraz relacji między uczniami.

 

Poza głównymi punktami, Standardy Ochrony Małoletnich obejmują również ochronę danych osobowych i wizerunku dzieci oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu w szkole.

Chodzi o to, aby każdy czuł się bezpiecznie w szkole, ale także w domu i wszędzie tam, gdzie przebywa.

 

Jeśli coś cię niepokoi lub czujesz się źle, zawsze możesz porozmawiać z nauczycielem, wychowawcą lub innym dorosłym w szkole, któremu ufasz.

Zasady bezpiecznych relacji pracownik-uczeń

Relacje personelu z uczniami oparte są na szacunku, bezpieczeństwie i współpracy.  Wszyscy uczniowie traktowani są na równi bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
 Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2
im. Hansa Christiana Andersena
w Radomiu

 

Niniejszy dokument określa najważniejsze zasady oraz sposoby postępowania pracowników szkoły wobec osób małoletnich dla zapewnienia im bezpieczeństwa fizycznego
i psychicznego. Cele ochrony małoletnich realizowane są w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych szkoły oraz  kompetencji pracowników.

 

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 2 im. Hansa Christiana Andersena w Radomiu:

1)     Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);

2)     Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

3)     Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U.
z 2021 r. poz. 1249);

4)     Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);

5)     Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);

6)     Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

 

ROZDZIAŁ 1
OBJAŚNIENIE TERMINÓW

§ 1.

1. Pracownik szkoły w rozumieniu niniejszej procedury to każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także inne osoby okresowo pracujące z uczniami, w tym wolontariusze, praktykanci i osoby skierowane na staż.

2. Dziecko, każdy uczeń w tym z oddziału przedszkolnego do ukończenia 18 roku życia.

3. Opiekun dziecka, osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic, opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (m.in. różne formy instytucjonalnej opieki nad dzieckiem).

4. Inna osoba - osoba nie będąca pracownikiem szkoły, ani opiekunem dziecka.

5. Wyrażenie zgody przez opiekuna dziecka rozumie się jako zgodę co najmniej jednego
z opiekunów. W przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.

6. Przez krzywdzenie osoby małoletniej należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę w tym: pracownika placówki, opiekunów lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest:

Przemoc fizyczna - to wywieranie wpływu na ucznia przy użyciu siły fizycznej,
w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej.

Przemoc psychiczna - to wywieranie wpływu na ucznia przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej
i emocjonalnej.

Przemoc seksualna - to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem ucznia. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.

Cyberprzemoc – to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w tym czatów, stron internetowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów.

 

7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację.

8. Zespół interdyscyplinarny – to zespół powoływany przez władze samorządowe (wójta, burmistrza albo prezydenta miasta) w ramach realizacji zapisów wynikających z ustawy dot. przeciwdziałania przemocy domowej.

9. Zespół interwencyjny – zespół powołany przez dyrektora szkoły w skomplikowanych przypadkach. W skład zespołu wchodzą: pedagog, psycholog, nauczyciele uczący dziecko, dyrektor, pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka.

 

ROZDZIAŁ 2

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM A PERSONELEM SZKOŁY ORAZ POMIĘDZY UCZNIAMI

§ 3.

1.   Rekrutacja nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie – Karta Nauczyciela oraz obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych oraz w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.

2.   Rekrutacja pracowników administracji i obsługi odbywa się na zasadach określonych
w ustawie o pracownikach samorządowych i przepisach wykonawczych oraz o
bowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.

 

 

 

§ 4.

1.   Pracownicy mają znać i stosować zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem ustalone w szkole na podstawie obowiązujących przepisów prawa, statutu, regulaminu pracy i innych przepisów wewnętrznych.

2.   Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel szkoły jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Personel traktuje ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek formie.

3.   Grupy społecznościowe powstałe na potrzeby klasy, wolontariatu, samorządu uczniowskiego będą przekazywać treści dotyczące realizacji działań i pracy szkoły.

4.   Zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.

 

§ 5.

1.     Szkoła monitoruje relacje między uczniami, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu
i wzmacniania kompetencji społecznych uczniów.   

2.     W szkole obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania ucznia uznanego jako niedozwolone. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach uczniów jest wychowawca, psycholog, pedagog, pedagog specjalny.

3.     Wychowawcy monitorują relacje rówieśnicze w przydzielonym mu oddziale i reagują na każdy przypadek.

4.     Pedagog specjalny monitoruje relacje rówieśnicze uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

 

ROZDZIAŁ 3

PROCEDURA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA

§6

1.       W przypadku zauważenia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek przekazania informacji do wychowawcy klasy, pedagoga, psychologa, dyrektora lub wicedyrektora.

§7

1.     Osoba, która pozyskała informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka/ucznia, wzywa rodziców/opiekunów dziecka/ucznia i informuje ich o podejrzeniu.

2.     Osoba wskazana przez dyrektora powinna rozpoznać i opisać sytuację szkolną i rodzinną w formie notatki, przeprowadza rozmowę z uczniem, opiekunem i monitoruje sytuację. 

3.     Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy przez opiekuna dziecka/ucznia zostanie wszczęta procedura „Niebieskiej Karty”.       

4.     Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy przez innego ucznia, wzywani są jego rodzice/opiekunowie, przeprowadzana jest rozmowa wychowawcza z uczniem i jeżeli sytuacja będzie się powtarzała zostanie złożony wniosek do sądu.

§8

1. W przypadkach dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego
i psychicznego Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład, którego wchodzą: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor, inni pracownicy mający wiedzę
o krzywdzeniu dziecka (dalej jako: zespół interwencyjny).

2. Dyrektor oraz osoby przez niego upoważnione mogą złożyć do odpowiednich służb/instytucji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, jeśli sytuacja wymaga natychmiastowych działań.

3. Dyrektor lub osoby przez niego upoważnione, na podstawie zgromadzonych informacji dotyczących sytuacji dziecka/ucznia, mogą złożyć zawiadomienie do sądu opiekuńczego
i wszcząć procedurę „Niebieskie Karty”.

4. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego przez członków zespołu, uzyskanych informacji.

5. Plan, o którym mowa w p.4, jest konsultowany z rodzicami w celu włączenia ich do współpracy na rzecz zmiany w sytuacji dziecka.

6. W sytuacji, gdy potencjalnym sprawcą krzywdzenia dziecka jest rodzic, wyłącza się go
z działań, spotkań i ustaleń, jeśli to miałoby narazić dziecko na dalsze krzywdzenie. W takiej sytuacji rozmowy i ustalenia prowadzi się z drugim rodzicem.

7. W sytuacji, gdy rodzic/rodzice są potencjalnymi sprawcami krzywdzenia dziecka i nie można wskazać opiekuna, który zagwarantuje dziecku bezpieczeństwo, nawiązuje się współpracę
z odpowiednimi służbami/instytucjami, by zabezpieczyć dziecko.

 

ROZDZIAŁ 4

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH DZIECKA

§ 9

Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

1)     pracownik Szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;

2)     dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;

3)     pracownik Szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia
i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.

 

ROZDZIAŁ 5
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU
UCZNIA

§ 10

Szkoła uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku ucznia.

§ 11

1.   Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody opiekuna dziecka..

2.   Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna dziecka bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

3.   Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 12.

Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia.

 

ROZDZIAŁ 6
ZASADY
DOSTĘPU DZIECI DO INTERNETU

§ 13

1.     Szkoła podejmuje działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje
i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.

2.     Na terenie szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach komputerowych lub innych zajęciach z wykorzystaniem Internetu.

3.     Nauczyciel prowadzący zajęcia ma obowiązek okresowego informowania dzieci
o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

4.     Szkoła zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu na swojej stronie internetowej oraz poprzez informacje przekazywane poprzez e-dziennik.

 

§ 14

1.     Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, by na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie szkoły było zainstalowane i aktualizowane: 

·       oprogramowanie filtrujące treści internetowe,

·       oprogramowanie monitorujące korzystanie przez dzieci z Internetu,

·       oprogramowanie antywirusowe,

·       oprogramowanie antyspamowe,

·       firewall

2.     Wymienione w pkt. 1. niniejszego paragrafu oprogramowanie jest aktualizowane automatycznie.

3.     Wyznaczony pracownik szkoły sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.

4.     W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik ustala kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzania.

5.     Informacje o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik szkoły przekazuje dyrektorowi, pedagogowi szkolnemu, wychowawcy klasy.

6.     Pedagog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.

7.     Jeżeli w wyniku rozmowy pedagog uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale 3.

 

ROZDZIAŁ 7
 MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

§ 15

1.     Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem szkoły ogólnodostępnym dla personelu Szkoły, uczniów oraz ich opiekunów.

2.     Dokument opublikowany jest na stronie internetowej szkoły, dostępny w sekretariacie szkoły oraz gabinecie pedagoga/psychologa.

3.     Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z opiekunami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).

4.     Nauczyciel daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami.

5.     Nauczyciele, wychowawcy na lekcji wychowawczej mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

 

§ 16 

1.     Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.

2.     Dyrektor Szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.

3.     Osoba wyznaczona przez Dyrektora Szkoły monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń  proponowanych zmian.

4.     W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązującym Standardzie i daje je do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły.

5.     Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Szkoły nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

 

ROZDZIAŁ 8
ZAPISY KOŃCOWE

§ 17

1.     Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

2.     Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, jak również poinformowanie rodziców uczniów za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

3.     Monitorowanie realizacji niniejszej polityki dokonuje się co najmniej raz w roku,
w przypadku dokonania w niej zmian, zasięga się opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

Dokumentacja funkcjonująca w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 2 im. Hansa Christiana Andersena w Radomiu współtworząca politykę ochrony dzieci:

1)     Statut Szkoły;

2)     Program Wychowawczo-Profilaktyczny;

3)     Strategia Działań Wychowawczych, Zapobiegawczych i Interwencyjnych Wobec Dzieci i Młodzieży Zagrożonej Uzależnieniem, Demoralizacją oraz Kryzysem Emocjonalnym i Suicydalnym.

Załącznik 1

Załącznik 2

Załącznik 3

Załącznik 4

Szanowni Rodzice,

Nasza Szkoła jest miejscem, które zapewni Państwa dziecku właściwy poziom nauczania oraz możliwość rozwijania zainteresowań, w miłej, bezpiecznej atmosferze, pod okiem wykwalifikowanej i odpowiedzialnej kadry pedagogicznej.

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 to  placówka, z blisko 60 - letnią tradycją, położona w bezpiecznym otoczeniu, z dala od ruchliwych ulic otoczona terenami zielonymi.

  •  Ideą, przyświecającą pracy szkoły jest to, aby każdy uczeń miał możliwość realizacji planów, marzeń i ambicji na miarę swoich możliwości. Wspieramy kreatywność oraz twórcze myślenie.
  • Zapewniamy opiekę logopedy, psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego i pielęgniarki.
  • Uczestniczymy w ogólnopolskich akcjach wspierających rozwój emocjonalny uczniów.

 

Baza dydaktyczna szkoły

  • Jest nowocześnie wyposażona i dostosowana do wymogów szkoły XXI w, do której należą:
  • Laboratorium Przyszłości w tym „Empiriusz”-wirtualne laboratorium
  • Centrum multimedialne w bibliotece szkolnej
  • Bogate księgozbiory, audiobooki i programy do nauczania różnych przedmiotów
  • Sale lekcyjne wyposażone w sprzęt multimedialny i pracownie komputerowe
  • Pełnowymiarowa hala sportowa,  sala gimnastyczna
  • Wielofunkcyjne boisko sportowe

Szkoła życzliwa uczniom:

  • Jesteśmy szkołą bez przemocy, a przyjazne relacje między uczniami i nauczycielami dopełniają nasz wizerunek.
  • Świetlica działa w godzinach 6.30 – 17.00.
  • Smaczne obiady podawane są w stołówce szkolnej

Kadra pedagogiczna jest:

  • Przyjazna uczniom.
  • Świetnie przygotowana merytorycznie.
  • Kreatywna, nowatorska.
  • Stale doskonaląca swe umiejętności.

 

W codziennej pracy wychowawczo-dydaktycznej pragniemy dbać o:

  • Rozwijanie dziecięcej kreatywności w działaniu i myśleniu,
  • Różnorodną aktywność twórczą dziecka poprzez udział w zajęciach dodatkowych oraz projektach.
  • Możliwość samorealizacji i osiągania sukcesu.
  • Zindywidualizowane podejście.
  • Rozpoznawanie i wyrażanie uczuć dziecka.
  • Zachęcanie do samodzielnego rozwiązywania problemów przez dziecko.

 

Oto, co jeszcze zapewnimy Państwa dzieciom w dziedzinie rozwoju talentów i zainteresowań:

  • Udział w projektach międzynarodowych eTwinning i Erasmus +, w tym wymiana międzynarodowa uczniów,
  • Organizację Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego „I Ty możesz zostać baśniopisarzem” pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty i Prezydenta Miasta Radomia.
  • Organizację Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Zaczarowany świat baśni Hansa Christiana Andersena”.
  • Organizację Ogólnopolskiego  Konkursu dla klas III „Mały Mistrz Matematyki”.
  • Otwartość na świat poprzez realizację projektów UNICEFu.
  • Prowadzenie zajęcia z Robotyki i z programowania - kodowania.
  • Prowadzenie dodatkowych zajęć przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, języka angielskiego, matematyki.                  
  • Organizację imprez dla społeczności lokalnej m.in. Festyn Rodzinny.
  • Realizację  różnorodnych projektów od najmłodszych klas.
  • Aktywne uczestnictwo w kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom- czytające szkoły”,” Mała książka – Wielki Człowiek”, Udział w rządowych programach, min.: „Książka naszych marzeń”
  • Uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych, organizację Dni Godności, Dni Tolerancji, Dni autyzmu, Dni Życzliwości.
  • Udział w akcjach charytatywnych.
  • Prowadzenie  licznych zajęć pozalekcyjnych: teatralnych,  plastycznych,  europejskich, przedmiotowych i profesjonalnych zajęć z rytmiki w oddziałach przedszkolnych
  • Pozalekcyjne zajęcia sportowe: karate, rolki, piłka nożna, piłka ręczna, zapasy, akrobatyka, lekkoatletyka
  • Prowadzenie  chóru uczniowskiego.
  • Prowadzenie wolontariatu.

Oferujemy wspólne wyjścia na ciekawe filmy, spektakle teatralne, koncerty i warsztaty. Bierzemy udział w imprezach miejskich.

Zadaniem szkoły jest wspieranie rodziców w pełnieniu ich funkcji opiekuńczych i wychowawczych. Rodzice naszych uczniów otrzymują pomoc specjalistyczną w postaci porad i warsztatów psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych