Dlaczego warto dbać o przyrodę? Realizując kolejne projektowe zadanie uczniowie z naszej szkoły mieli okazję dowiedzieć się jak dbać o środowisko. W tym celu podczas zajęć przyrody najmłodsi uczestnicy sadzili drzewka na terenie szkoły oraz umieszczali karmniki na drzewach. Poznali technikę sadzenia roślin oraz ich pielęgnacji. Dowiedzieli się jak ważne dla środowiska jest sadzenie drzew, krzewów i roślin.
Jednym z zadań projektu 'Green schools for bright green future-small steps can make a difference' było stworzenie plakatu 'Save the energy'. Poniżej przedstawiamy propozycje z naszej szkoły, które zostały zakwalifikowane do drugiego etapu. Projekty zostały przesłane do szkoły w Portugalii odpowiedzialnej za to zadanie.
Przedstawiamy propozycje plakatów ze szkół partnerskich:
W dniach 21 – 25 listopada 2022 r. gościliśmy w naszej szkole nauczycieli i uczniów z krajów europejskich: Hiszpanii, Niemiec, Portugalii, Litwy i Grecji. Była to wymiana partnerska w ramach projektu Erasmus+ ‘Green schools for a bright green future - small steps can make a difference’. Pierwszego dnia po uroczystym powitaniu goście zwiedzili szkołę. Uczestniczyli również w zajęciach „Labolatorium przyszłości – Empiriusz”, które prowadzila p. A. Bałękowska. Następnie obejrzeli program artystyczny, podczas którego odbyło się rozstrzygnięcie konkursu na plakat „Co wiesz o krajach partnerskich?”. Uczniowie z Europy wzięli udział w warsztatach biologiczno-chemicznych prowadzonych przez p. A. Szczepanka. W godzinach popołudniowych ponownie przybyli do szkoły na uroczyste ślubowanie uczniów klas pierwszych. Następnego dnia grupa z Erasmusa wraz z uczniami naszej szkoły pojechała do Wieliczki i Krakowa. Kopalnia soli zrobiła na zwiedzających niesamowite wrażenie, a Kraków urzekł gości niepowtarzalnym klimatem. W trzecim dniu została zorganizowana wycieczka do oczyszczalni ścieków w Radomiu, jednej z najnowocześniejszych w Polsce. Podczas zwiedzania uczestnicy poznali proces oczyszczania wody, a także dowiedzieli się, że ze ścieków powstaje nie tylko czysta woda, ale także prąd i ciepło. Kolejnym punktem był spacer po Radomiu, który rozpoczął się od zwiedzenia Katedry NMP, następnie Al. J. Chrapka i ul. Żeromskiego. Po drodze uczestnicy wycieczki mijali rzeźby związane z historią Radomia np. 'farba z Rafilu' z Fabryki Farb i 'rower wojskowy' wyprodukowany w Fabryce Broni. Na trasie był fotoplastykon z archiwalnymi zdjęciami naszego miasta oraz pomnik Fryderyka Chopina. Goście skosztowali słynnych zapiekanek z ulicy Moniuszki, które wszystkim bardzo smakowały. W Muzeum Jacka Malczewskiego zwiedzili wystawę „Grupa Dziesięciu” zrzeszającą artystów krakowskich oraz ekspozycję poświęconą twórczości Jacka Malczewskiego. Ostatnim punktem były warsztaty mydlarskie. Każdy własnoręcznie skomponował zapach swojego mydełka, wykonał je i zabrał do swojego kraju. W czwartek goście wybrali się do Powsina, gdzie w zimowej aurze zwiedzili Ogród Botaniczny PAN i uczestniczyli w warsztatach przyrodniczych. Były one częścią projektu edukacji ekologicznej. Uczniowie i nauczyciele zapoznali się z różnorodnością świata roślin, bogactwem form i strategii życiowych różnych przedstawicieli roślin drzewiastych, roślin tropikalnych i subtropikalnych, występujących w Polsce. Szczególnie zachwycające okazały się przepięknie kwitnące magnolie, różaneczniki, azalie krzewiaste oraz rośliny egzotyczne w szklarniach, między innymi dojrzałe cytrusy, okazałe palmy i kaktusy. Zajęcia uzupełniła wycieczka w terenie poświęcona rozpoznawaniu krajowych i egzotycznych gatunków drzew i krzewów. Na koniec uczestnicy wycieczki wzięli udział w grze terenowej z mapką, dzięki której mogli odszukać wskazane rośliny i zdobyć punkty. Ostatnim punktem dnia była Warszawa: Stare Miasto, Plac Zamkowy i Zamek Królewski. Po wyczerpującym dniu nasza grupa odwiedziła Pierogarnię ” Zapiecek”, gdzie wszyscy mogli skosztować przepysznych pierogów o różnych smakach. Czas wizyty dobiegł końca. Pożegnanie było pełne wzruszeń. Uczniowie z Grecji nie chcieli wracać do kraju, chyba im się podobało:)
Wszystkim, którzy wzięli udział w przygotowaniach wizyty, serdecznie dziękujemy!!!
W dniach 9-13 maja 2022 r. trzy uczennice naszej szkoły wraz z nauczycielami wzięły udział w wymianie partnerskiej w Portugalii w ramach projektu Erasmus + : „ Green Schools for a bright green future – Small steps can make a difference”. Oprócz naszej szkoły, w wymianie brali również udział przedstawiciele szkół z Litwy, Grecji, Hiszpanii i Niemiec.
Pierwszego dnia po uroczystym przywitaniu w szkole i programie artystycznym, przygotowanym przez gospodarzy, uczniowie mieli okazję zwiedzić szkołę i poznać jej bazę dydaktyczną. Po zwiedzaniu nastąpiła prezentacja szkół i krajów przybyłych na wymianę. Po prezentacjach dzieci rozwiązywały quizy z wiedzy o krajach partnerskich. Nasi uczniowie świetnie sobie radzili przy rozwiązywaniu quizów, zdobywając nagrody za bardzo dobre wyniki.
Drugiego dnia udaliśmy się do „Obserwatorium drzew korkowych”. Podczas zwiedzania dowiedzieliśmy się, że Portugalia jest największym producentem korka na świecie. Korek to materiał, który jest nieprzepuszczalny, utrzymujący się na wodzie, elastyczny, ognioodporny. Otrzymuje się go z kory dębu korkowego. Mieliśmy okazję zobaczyć jak wyglądają drzewa korkowe i jak przebiega proces produkcji i obróbki korka.
W drodze powrotnej do szkoły zatrzymaliśmy się, by zobaczyć, jak wygląda arena do walki z bykami – Tourada, na której odbywa się tradycyjna korrida portugalska. Ta mrożąca krew w żyłach rozrywka, będąca częścią kultury portugalskiej.
Trzeci dzień to wycieczka do Lizbony. Najpierw udaliśmy się do Centrum Nauki, gdzie uczniowie mogli samodzielnie wykonywać doświadczenia i eksperymenty, zobaczyć na własne oczy zjawiska zachodzące w przyrodzie, o których uczyli się na lekcjach przyrody czy fizyki. Poza doświadczeniami uczniowie mogli również obejrzeć ekspozycję dotyczącą wody, zmian klimatycznych oraz zniszczeń, jakich dokonuje człowiek na świecie. Po wspólnym lunchu, udaliśmy się na zwiedzanie najważniejszych zabytków miasta.
W kolejnym dniu udaliśmy się na wycieczkę do rezerwatu roślinności śródziemnomorskiej. Przewodnik w ciekawy sposób opowiadał o faunie i florze rezerwatu, a uczniowie zdobytą wiedzę mogli sprawdzić rozwiązując zagadki i quizy przygotowane przez przewodnika.
Po południu uczestniczyliśmy w uroczystości wręczenia certyfikatów i podziękowań wszystkim osobom zaangażowanym i uczestniczącym w projekcie, połączonej z programem artystycznym i poczęstunkiem przygotowanym przez rodziców. Wszyscy podziękowali gospodarzom i portugalskim rodzinom za wspaniałe przyjęcie, cudowną atmosferę i moc wrażeń.
Ostatni dzień pobytu to warsztaty w szkole dotyczące „Zielonego domu” – domu, przyjaznemu środowisku naturalnemu. Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób segregować śmieci, oszczędzać wodę i energię elektryczną, by ratować środowisko naturalne przed degradacją. Po południu czas wolny uczniowie spędzili z rodzinami goszczącymi.
Wszyscy uczniowie uczestniczący w wyjeździe bardzo zżyli się ze swoimi kolegami z Portugalii. Podczas pożegnania nie zabrakło łez, ale już wkrótce będzie okazja do ponownego spotkania, tym razem w Polsce.
W dniach 25. 09 – 01.10 . 2022 r. trzy uczennice z naszej szkoły wraz z nauczycielami odwiedziły szkołę w Kownie, na Litwie. Celem wizyty była praca i wymiana doświadczeń związanych z realizacją projektu ”Green Schools for a bright green future- Small steps can make a difference”. Pierwszego dnia po uroczystym powitaniu obejrzeliśmy program artystyczny przygotowany przez uczniów szkoły partnerskiej oraz przekazaliśmy upominki od naszej szkoły gospodarzom. Uczniowie z Polski, Litwy, Portugalii, Niemiec, Hiszpanii i Grecji wzięli udział w zajęciach integrujących (tańce, quizzy, baransoletki przyjaźni). Kolejnym punktem programu były prezentacje o szkołach i krajach partnerskich oraz praca zespołowa dotycząca kreatywnego projektu ”Ecologically cleean car”. Drugi dzień to wizyta w muzeum M. K. Ćiurlionis, gdzie odbyły się warsztaty i projekcja niezwykłego filmu „ Trail of Angels”. Następnie zostałyśmy podzieleni zespoły uczniów i nauczycieli i wzięliśmy udział w grze na orientację „Poznajemy miasto Kowno”. Kolejny dzień to całodniowa wycieczka do Troków, rejs statkiem i zwiedzanie zamku. Zwiedziliśmy również Wilno, w tym Bazylikę archikatedralną, kościół św. Anny, kaplicę Ostrobramską, Plac Ratuszowy, ulicę Literacką oraz wjechaliśmy kolejką na wzgórze Giedymina i oglądaliśmy piękną panoramę miasta. Następnego dnia nasze uczennice wraz ze swoimi kolegami z Litwy uczestniczyły w zajęciach szkolnych. Później miały okazję wziąć udział w wykładzie prof. Linasa Kliućinskasa na temat ” Clean fuel. Carbon Footprint” na Uniwersytecie Technologii w Kownie. Odwiedziłyśmy również muzeum artystyczne Yoko Ono. Tego dnia odbyło się uroczyste podsumowanie projektu ”Green Schools for a bright green future- Small steps can make a difference”. Braliśmy udział w programie artstycznym, po którym nastapiło wręczenie przez organizatorów certyfikatów i podziękowań. Wszyscy uczniowie podziękowali litewskim rodzinom za miłe przyjęcie i pobyt w ich domach wręczając im pamiątkowe listy w butelce. Na koniec był tort oraz pamiątkowe zdjęcia. Miłym zaskoczeniem był fakt, że nasza uczestniczka z Polski obchodziła urodziny i wszyscy dla niej tego wieczoru zaśpiewali 100 lat! W ostatnim dniu odbyła się całodniowa wycieczka do Parku Labiryntów oraz Szlaku w Koronach Drzew „Laju Takas”w Anykśćiai (Onikszty), która była pełna wrażeń i niespodzianek. Pobyt na Litwie pozostawił w pamięci uczennic niezwykłe wspomnienia. Swoje wrażenia z wyjazdu zaprezentowały w prezentacjach i filmikach. Była to dla nich szansa do poznawania własnych możliwości i przełamania wszelkich barier oraz okazja do poznania ludzi, ich zwyczajów i tradycji. Uczyła samodzielności, ale także współpracy w środowisku wielokulturowym, umożliwiła zdobywanie nowych umiejętności i doświadczeń. Pożegnanie było pełne wzruszeń ale pocieszające jest fakt, że zobaczymy się z naszymi przyjaciółmi już w listopadzie, na wizycie w Polsce.
Zachęcamy wszystkich nauczycieli i uczniów do udziału w projektach ERASMUS+. Jest to szansa na zdobycie nowych doświadczeń, umiejętności i doskonała okazja do poznania ludzi, ich kultury, historii, zabytków oraz doskonalenia języka angielskiego.
Hemer – Niemcy 03 – 09. 04.2022
W dniach 04.04 – 08.04.2022 r. delegacja naszej szkoły: p. A. Janas, p. H. Walczak (nauczyciele) i A. Brejtkop , M. Skórnicka, K. Grzywacz (uczniowie klasy 7c) wzięła udział w tygodniowej wymianie grup uczniów i szkoleniu nauczycieli w ramach projektu ERASMUS + Green Schools for a bright green future – Small steps can make a difference. Gościliśmy w Hemer w Niemczech. Program wizyty przedstawiał się następująco: zwiedzanie szkoły, obejrzenie występów partnerskich szkół, zaprezentowanie naszego kraju i szkoły, uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych uczniów z Hemer, np. w lekcji chemii. Ponadto gospodarze zorganizowali kilka ciekawych wycieczek edukacyjnych. Byliśmy w Gasometer Exhibition Hall „ The Fragile Paradise” w Oberhausen. Pojechaliśmy do Europejskiego Instytutu w Bonn, by poznać historię UE i wziąć udział w warsztatach dotyczących tematyki klimatycznej. Zobaczyliśmy Open – air Museum w Hagen, a w nim nauczyliśmy się , jak wyrabia się olej, papier, tworzy kolory. Wspólna zabawa szkolna na zakończenie wizyty uświadomiła uczniom, że nie istnieją bariery językowe tam, gdzie są przyjaźń, szacunek i tolerancja. Nasi uczniowie nawiązali wspaniałe, nowe znajomości, poznali życie niemieckich rodzin. Trudno było się rozstać…
W celu zapoznania szerszego grona odbiorców z naszym projektem, jego celami, partnerstwem, zadaniami i rezultatami stworzono stronę internetową.
Zachęcamy do regularnego jej odwiedzania:)
1. Szkoła z Hemer w Niemczech
Hemer to małe miasto w Nadrenii Północnej-Westfalii w Niemczech. Szkoła Europaschule am Friedenspark – Gesamtschule der Stadt Hemer powstała w 2009 roku w wyniku reorganizacji systemu edukacji w Hemer. Jest to największa szkoła średnia w Hemer, w której uczy się około 1000 uczniów i 90 nauczycieli. Do naszej szkoły uczęszczają uczniowie w wieku od 10 do 19 lat. Większość naszych uczniów opuszcza szkołę po 10 roku z kwalifikacjami GCSE, około 60 uczniów z każdego rocznika kontynuuje naukę w naszej szkole, aby zdawać maturę. Przybliżona wielkość klasy to 30 uczniów. Mamy również klasy integracyjne. Zajęcia te są szczególnie przeznaczone dla dzieci ze specjalnymi potrzebami. W Europaschule am Friedenspark są też uczniowie obcego pochodzenia. Największą grupę stanowią dzieci pochodzenia tureckiego. Nasi uczniowie i nauczyciele są zmotywowani do rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w łączeniu ICT i innych przedmiotów szkolnych. Mamy 3 pracownie komputerowe. Nasi uczniowie są chętni do nauki i chcieliby zobaczyć, jak nauczanie ICT odbywa się w innych krajach i uczyć się na ich doświadczeniach. Aby uczyć naszych uczniów zachowań ekologicznych i przyjaznych dla środowiska, nasi uczniowie są często zabierani na zewnątrz, aby obserwować i badać przyrodę w ramach różnych przedmiotów i zajęć pozalekcyjnych. Posiadamy również ogródek szkolny zagospodarowany i pielęgnowany przez naszych uczniów w celach rekreacyjnych oraz mały ogródek z ziołami i owocami. Dzięki nagrodzie pieniężnej z konkursu na oszczędzanie energii posadzono drzewa na naszym szkolnym dziedzińcu. Ponadto szkoła uczestniczyła w projekcie Comenius dotyczącym ochrony owadów, w ramach którego zbudowano i rozstawiono w szkolnych ogrodach hotele dla owadów. Celem naszej szkoły jest ochrona środowiska poprzez oszczędzanie energii i unikanie odpadów. Zachęcamy naszych uczniów do zwracania uwagi na swój ślad ekologiczny poprzez wyłączanie światła, segregowanie śmieci, unikanie plastiku, używanie pojemników wielokrotnego użytku itp. Ponadto na większości naszych budynków znajdują się panele fotowoltaiczne. Kwestie ekologiczne są stale omawiane na różnych tematach. Sama szkoła położona jest na terenie w większości wiejskim, otoczonym polami i lasami; w pobliżu znajdują się różne zbiorniki wodne, które stanowią tereny rekreacyjne.
2. Szkoła z Iraklion na Krecie (Grecja)
3rd Gymnasium to publiczna szkoła średnia na Krecie, do której uczęszcza 550 uczniów, 50 nauczycieli, 23 klasy kształcenia ogólnego i 3 klasy z uczniami niesłyszącymi. Poprzez innowacyjne metody docieramy do nastolatków, zwłaszcza tych, którzy czują się mniej uprzywilejowani lub marginalizowani ze środowisk defaworyzowanych, aby zwiększyć ich pewność siebie i autonomię, rozwinąć świadomość międzykulturową i wymazać uprzedzenia społeczne. Dlatego niezwykle ważne jest, aby poprzez europejską współpracę transnarodową zapewniać im umiejętności uczenia się, wzmacniać uczenie się przez całe życie, kultywować wzajemny szacunek dla różnorodności kulturowej, zachęcać do solidarności społecznej i spójności społeczności.
Realizujemy programy kulturalne i środowiskowe. Zostaliśmy nagrodzeni Krajową i Europejską Odznaką Jakości za 2 europejskie projekty środowiskowe eTwinning zrealizowane w latach 2017-2018 i 2018-2019. Bierzemy również udział w projektach Erasmus KA2 i KA1. Możemy przyczynić się do tego projektu poprzez naszą współpracę z lokalnymi władzami i organizacjami edukacyjnymi, takimi jak Region Krety, Gmina Heraklion, Akwarium Creta, Muzeum Nauk Przyrodniczych, Centra Ochrony Środowiska i stanowiska archeologiczne.
Szkoła nasza brała udział w konkursie zatwierdzonym przez greckie Ministerstwo Edukacji, wspieranym przez Unicef i Unesco na promocję celów zrównoważonego rozwoju w Grecji. Lekcja prowadzona przez naszego nauczyciela została oceniona w maju 2018 roku jako najlepsza praktyka związana z SDG „Climate Action” wśród 545 zgłoszeń podejść edukacyjnych w konkursie. Przesłany moduł lekcji wyróżniał się jako najlepsze holistyczne i innowacyjne podejście edukacyjne do podnoszenia świadomości na temat SDG numer 13 w zakresie działań na rzecz klimatu, a nasza szkoła została włączona do Klubu Szkolnego SDGs.
3. Szkoła z Kowna na Litwie
Kaunas Tadas Ivanauskas progymnasium znajduje się w mieście Kownie. Jest to największe miasto na Litwie. Jest to szkoła publiczna obejmująca przedszkole, szkołę podstawową i gimnazjum (dla uczniów w wieku 11-14 lat). W tej chwili jest tam 1077 uczniów i 81 nauczycieli. Jesteśmy dobrze wyposażeni.
Wszystkie sale lekcyjne wyposażone są w komputery i łącza internetowe. Ponadto w niektórych salach lekcyjnych znajdują się inteligentne tablice. Szkoła nosi imię słynnego litewskiego przyrodnika; dlatego dużą wagę przywiązujemy do przedmiotów związanych z naukami przyrodniczymi i zdrowym trybem życia.
Najwięcej uwagi poświęca się recyklingowi, sadzeniu roślin i aktywnemu życiu. Wszystkie te działania realizujemy poprzez filozofię Steam. Nauczyciele często opierają swoją wiedzę teoretyczną na działaniach praktycznych: wytwarzaniu środków czystości, zdrowej żywności, zbieraniu surowców wtórnych i wykorzystywaniu ich na różne sposoby. Uczniowie często prowadzą badania dotyczące zdrowego stylu życia, sortowania ekologii i tak dalej. Wszystkie te tematy są prezentowane na tradycyjnej i corocznej konferencji studenckiej.
Co roku realizujemy akcje społeczne „Zielone Okno” (hodujemy rośliny w salach lekcyjnych, następnie sadzimy je na szkolnym podwórku), „Zróbmy” (w czasie akcji porządkujemy teren wokół szkoły), „Sortujemy” (podczas urządzenia kampanii zostaną zebrane i poddane recyklingowi).
Szkoła współpracuje z partnerami społecznymi – ogrodem botanicznym, zoo i muzeum zoologicznym. W szkole panuje przyjazna i partnerska atmosfera. Nauczyciele szkolni są otwarci na innowacje w uczeniu się i nauczaniu. Zgromadzone doświadczenie pozwala nam czuć się bezpiecznie, że będziemy mogli pokierować planowaniem i realizacją działań projektowych oraz zagwarantować, że innowacyjność i jakość tworzona przez nauczycieli i uczniów wykorzysta środki wielu szkół we wszystkich krajach partnerskich Kaunas Tadas Ivanauskas pro gymnasium ma odpowiednie doświadczenia w podobnych projektach, w których aktywnie przyczynili się do udanego partnerstwa.
Nasza instytucja uważa ten projekt za bardzo ważny, aby wprowadzić europejski wymiar edukacji w naszej szkole, poznać dobre praktyki i dać naszym uczniom możliwość rozwijania europejskiej wrażliwości, poznawania innych kultur, uczenia się tolerancji i empatii oraz doskonalenia ich kompetencji w zakresie języków obcych. Nasza szkoła jest mocno zaangażowana w innowacje w nauczaniu i uczeniu się. Jesteśmy pewni, że możemy dzielić się dobrymi praktykami z partnerami. Nasi nauczyciele uczestniczyli w wielu kursach, które poszerzyły nasz repertuar umiejętności ICT (Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy) oraz znajomość obsługi programów edukacyjnych. Regularnie dzielimy się naszymi dobrymi praktykami z kolegami nie tylko z najbliższej okolicy, ale także z innych miast, a nawet krajów. Biorąc wszystko pod uwagę, jesteśmy dobrze wyposażeni i zorganizowani, mając wystarczające doświadczenie i wiedzę, aby bezproblemowo realizować projekty unijne.
4. Szkoła z Radomia w Polsce.
Nasza szkoła to Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Hansa Christiana Andersena w Radomiu. W naszej szkole uczy się 554 uczniów w wieku 6-15 lat. Uczy tu 53 nauczycieli różnych specjalności, w tym logopeda, psycholog i pedagog. Misją naszej szkoły jest kształtowanie ludzi samodzielnych, kreatywnych, otwartych na kontakt z innymi kulturami.
Kładziemy nacisk nie tylko na rozwijanie podstawowych umiejętności, ale również na nowe technologie. Nasza szkoła posiada dobrze wyposażone sale dydaktyczne (tablice interaktywne, rzutniki, komputery i łącze internetowe). Studenci korzystają z nowoczesnego oprogramowania na zajęciach. Prowadzą zajęcia z robotyki z wykorzystaniem klocków Lego Mindstorm, podczas których uczą się programowania, budowania i testowania rozwiązań służących wdrażaniu technologii i robotyki. Organizujemy akcje promujące zdrowie, czytelnictwo, prawa człowieka, tolerancję. Uczniowie realizują różnorodne projekty edukacyjne, w tym edukację ekologiczną i zdrowotną.
Szkoła uczestniczy w ogólnopolskich projektach i akcjach proekologicznych, realizuje projekty ekologiczne oraz współpracuje z organizacjami i osobami działającymi na rzecz ochrony środowiska takimi jak: Centrum Edukacji Ekologicznej, PPUH RADKOM - spółka komunalna zajmująca się gospodarką odpadami. Uczestniczymy w akcjach takich jak: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi oraz imprezach ekologicznych organizowanych przez nasze miasto. Corocznie uczestniczymy w Festynie „Czyste Miasto”, promującym zbiórkę surowców wtórnych i zużytego sprzętu elektronicznego, w warsztatach ekologicznych na terenie Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych, podczas których uczniowie mogli zapoznać się z gospodarką odpadami oraz w Proekologicznym Forum Dzieci i Młodzieży . Swoimi działaniami staramy się promować właściwe postawy ekologiczne.
4. Szkoła z Seixal w Portugalii
Jesteśmy zatwierdzoną przez państwo prywatną szkołą, która zapewnia bardzo skuteczne doświadczenie akademickie i wysokiej jakości edukację dla wszystkich dzieci. Ta prywatna szkoła przechodzi od przedszkola do 12 klasy, zapewniając ambitne środowisko akademickie od momentu jej powstania w 1982 roku i od tego czasu składa się z tych samych dyrektorów szkół.
Colégio Atlântico z prawie 1400 studentami znajduje się w dzielnicy robotniczej w Seixal, w niewielkiej odległości od stolicy, Lizbony.
Jesteśmy szkołą, w której uczniowie mają zapewniony rygorystyczny program nauczania, instrukcje i oceny zgodne ze standardami państwowymi, jednocześnie zanurzeni w sztuce. Świadomość społeczna i ekologiczna oraz aktywność obywatelska to fundamenty naszego projektu edukacyjnego. Wierzymy, że promując świadomość społeczną i środowiskową naszych uczniów za pomocą metodologii nauczania opartego na problemach (PBL), zapewniamy im umiejętności i kompetencje, które pomogą im stać się aktywnymi jednostkami w dążeniu do bardziej tolerancyjnej, współpracującej, szanującej się i przyjaznej dla środowiska świadome społeczeństwo. Administracja szkoły wspiera inicjatywy nauczycieli dotyczące udziału w projektach Erasmus+. Szkoła w przeszłości uczestniczyła w 1 międzynarodowym projekcie Comenius i brała udział w 5 projektach ERASMUS+ od 2016 roku. Nasz program nauczania oparty jest na nowych technologiach z określonymi przedmiotami, podczas których uczniowie uczą się, jak z nich korzystać zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i programisty. Jesteśmy szkołą bardzo przyjazną technologii, a nasz program nauczania jest mocno oparty na ICT. Nasz program nauczania obejmuje przedmiot, w ramach którego uczniowie rozwijają umiejętności ICT (TIC) oraz przedmiot poświęcony informatyce; Jesteśmy szkołą, która ma bardzo silne podejście do świadomości społecznej i środowiskowej, ponieważ mamy: Szklarnię o powierzchni 500 metrów kwadratowych, która jest prawdziwym laboratorium, w którym nasi uczniowie zdobywają doświadczenia i uczą się; Partnerstwa z ekologicznymi ONG jako „Falmingo” i „Quercus” Uczestniczymy w ogólnopolskim programie „ecoescolas” i otrzymaliśmy od nich naszą zieloną flagę; Mamy cyfrową stację pogodową i udostępniamy nasze dane niektórym instytucjom oraz online. Jesteśmy szkołą, która ma bardzo silne podejście do świadomości społecznej i ekologicznej. Dlatego co roku zachęcamy naszych studentów do refleksji nad problemami społecznymi i środowiskowymi, a następnie staramy się aktywnie przyczynić do ich rozwiązania. T Wszyscy nauczyciele, personel i zarząd będą odgrywać aktywną rolę w rozwoju projektu. Wszyscy nauczyciele, personel i zarząd będą odgrywać aktywną rolę w rozwoju projektu. Nauczyciele posługują się jednym lub dwoma językami obcymi: angielskim, hiszpańskim lub francuskim. Mają odpowiednie doświadczenie w swoich dziedzinach, nauczając o mieszanych zdolnościach, mając różne narodowości i uczniów ze specjalnymi potrzebami w klasach.
6. Szkoła z La Solany w Hiszpanii.
IES Modesto Navarro to publiczna szkoła średnia położona w regionie La Mancha, w centrum Hiszpanii, 200 km na południe od Madrytu. Nasze miasto ma 17 000 mieszkańców i oprócz La Solany przyjmujemy studentów z dwóch pobliskich wiosek San Carlos del Valle i Alhambra.
Oferujemy wykształcenie średnie (12-16 lat), ponadobowiązkowe (16-18 lat) oraz podstawowe i średniozaawansowane szkolenie zawodowe w zakresie obsługi komputera i pomocy osobom wymagającym opieki (+16). Uczniowie mogą wybrać dwujęzyczną edukację obowiązkową w języku angielskim. Technologia, historia, muzyka, sztuka i rzemiosło, fizyka i chemia są nauczane w języku angielskim. Drugi język obcy to francuski.
Obecnie w naszych trzech budynkach mamy 586 uczniów, 58 nauczycieli, 3 woźnych, wychowawcę społecznego i dwóch urzędników. W naszym mieście działa jeszcze jedno publiczne liceum ogólnokształcące. Główną działalnością gospodarczą w naszym regionie jest rolnictwo związane z winem i oliwą z oliwek. Wymiar europejski jest jednym z kluczowych priorytetów naszej szkoły
wspólnota. Istnieje silny związek z innymi szkołami europejskimi poprzez wymiany i udział w programach Comenius i Erasmus+. Wierzymy, że ten program jest ogromną szansą dla naszych studentów i pracowników. La Mancha ma silne powiązania z innymi obszarami europejskimi poprzez handel winem i oliwą z oliwek.
Nasza szkoła ma silne powiązania kooperacyjne z naszymi władzami lokalnymi, regionalnymi i krajowymi, firmami i szkołami, więc wiele projektów i działań jest realizowanych wspólnie. Na przykład jesteśmy aktywni w ogólnopolskim projekcie „Ciudad Ciencia”. „Ciudad Ciencia” to naukowy projekt upowszechniający Hiszpańską Narodową Radę ds. Badań Naukowych (CSIC) oraz Hiszpańską Fundację na rzecz Nauki i Technologii (FECYT), którego celem jest zapewnienie mieszkańcom miejscowości oddalonych od dużych ośrodków miejskich bezpośredniej wiedzy o aktualnych postęp naukowy i technologiczny. Uważamy, że temat i zagadnienia związane z tym projektem są priorytetowe dla działów dydaktycznych naszej szkoły. Wierzymy, że we wszystkich obszarach można się przyłączyć do działań, a ich motywacja i zaangażowanie będą wysokie.
Nasza szkoła uczestniczyła w projekcie środowiskowym Comeniusa „Nasza globalna przyszłość – dbamy” Poprzez ten projekt położyliśmy podwaliny pod działania środowiskowe, które prowadzimy każdego roku szkolnego. Na przykład mamy działkę szkolną, w której różne aspekty programu nauczania są omawiane przez znaczną liczbę grup w ramach różnych przedmiotów. W tym roku dołączyliśmy do regionalnego projektu mającego na celu usprawnienie recyklingu małego AGD i urządzeń cyfrowych. Wierzymy, że ten projekt odświeży zaangażowanie naszej społeczności szkolnej w środowisko oraz codzienne czynności i rutyny, które mogą zostać przyswojone przez rodziny, nauczycieli i uczniów w szkole. Uważamy również, że nasi partnerzy mogą skorzystać z doświadczeń środowiskowych, które rozwijamy dzięki naszemu udziałowi w programie Comenius. W tej chwili mamy stały zespół Erasmus+.
Green schools for a bright green future – small steps can make a difference
Zielone szkoły dla świetlanej, zielonej przyszłości – małe kroki mogą wiele zmienić!
Zmiana klimatu to coś, co od wielu lat budzi coraz większy niepokój, chociaż dopiero w ciągu ostatnich kilku lat zaczęliśmy na własne oczy dostrzegać wpływ globalnego ocieplenia na świat, przede wszystkim poprzez wzrost ilości naturalnych klęsk żywiołowych na całym świecie. Ta sytuacja doprowadziła nas do ogólnego nastawienia świata do ochrony zdrowia naszej planety. Jesteśmy przekonani, że musimy wziąć odpowiedzialność za szkody, które już wyrządziliśmy i musimy bardzo się starać, aby zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby to zmienić na lepsze. Szkoły z Niemiec, Litwy, Portugalii, Polski, Grecji i Hiszpanii postanowiły stworzyć projekt poświęcony ochronie środowiska. Każdy kraj zmaga się z własnymi specyficznymi problemami w tej dziedzinie, ale także globalnymi – zmianami klimatycznymi, które są alarmującym skutkiem zachowań człowieka wobec przyrody. Naszym projektem chcemy wykorzystać naszą siłę edukacji do budowania pozytywnego nastawienia i relacji ze środowiskiem naturalnym. Chcemy pracować nad jak największym ograniczeniem użycia tworzyw sztucznych, nad oszczędnością energii elektrycznej w szkołach i domach, nad poprawą zrównoważonego rozwoju, ochroną roślin i zwierząt. Podczas spotkania na Krecie/Grecji nacisk zostanie położony na życie morskie i jego dziką przyrodę w niebezpieczeństwie. Głównym celem projektu jest zachęcenie uczniów, ich rodzin i nauczycieli do aktywnego udziału w procesie ochrony środowiska. Wierzymy, że nawet nasze małe kroki, które podejmujemy przez cały czas trwania projektu, takie jak segregacja i recykling odpadów, sadzenie drzew i zieleni, poznawanie zagrożonych gatunków owadów i zwierząt czy eliminowanie złych nawyków w naszych zachowaniach środowiskowych, doprowadzą nas do lepszego i bardziej ekologiczna przyszłość otoczona prawdziwym światem przyrody. Chcemy, aby nasi uczniowie rozwijali również swoją wiedzę w zakresie znajomości języków obcych, zwiększali swoją odpowiedzialność i ogólnie sprawiali, aby nauka języka była ciekawym zadaniem. Projekt ten poprawi umiejętności komunikacyjne naszych uczniów. W tym celu zamierza realizować ten projekt w 6 krajach partnerskich. Jednym z pierwotnych produktów jest tworzenie plakatów środowiskowych poświęconych alarmującym skutkom zachowań człowieka na środowisko, spowodowanych zachowaniami nieekologicznymi. Tworząc plakaty edukacyjne, uczniowie dowiedzą się, jak ważna jest otaczająca nas przyroda. Nasze planowanie obejmuje konkretne działania, takie jak sadzenie drzew, oszczędzanie energii elektrycznej w naszych szkołach, dbanie o czystość i ładny wygląd naszych szkolnych podwórek, budowa hoteli dla owadów oraz ochrona zagrożonych owadów i zwierząt w okolicy. Zaangażowanie uczniów w przedmiot poprzez eksperymentalne uczenie się jest sposobem na zapamiętanie informacji, których się nauczyli. Uczniowie uczą się lepiej metodą eksperymentalnego uczenia się. Dzięki własnej pracy mogą lepiej zrozumieć konieczność recyklingu, wpływ człowieka na środowisko i jego ochronę. Grupą docelową naszego projektu są uczniowie w wieku od 13 do 15 lat.
Głównym celem naszego projektu jest wyrobienie u naszych uczniów nawyków podejmowania właściwych i znaczących działań środowiskowych, głębsze zrozumienie kwestii środowiskowych, które są bardzo ważne dla przyszłości naszej planety. Uczniowie będą zdobywać wiedzę metodą „uczenie się przez działanie”. Przy każdym projekcie powstaną szkolne grupy detektywów. Ich zadaniem będzie poszukiwanie i znajdowanie złych nawyków w zachowaniu uczniów wobec środowiska. Ich misją będzie eliminacja niedociągnięć w sześciu kolejnych obszarach – zużycie wody, segregacja odpadów, energia konsumpcja, transport i zanieczyszczenie powietrza, zieleń szkolna i ochrona roślin i zwierząt oraz dieta uczniów. Zespoły zaproponują rozwiązania, jak zachowywać się organicznie i jak poprawić sytuację w szkole, informując o tym swoich kolegów z klasy. Wszystko to można zrobić powoli, angażując uczniów w naukę w prawdziwym świecie, którą oferuje nasz projekt. Kraje partnerskie podzielą się tematami projektu i sporządzą kwestionariusz przeglądowy, który przyszli detektywi wykorzystają w wykrywaniu szkolnych braków środowiskowych. W konsekwencji wyniki ustaleń zostaną porównane, a najlepsza szkoła nauczy swoich partnerów, jak zachowywać się proekologicznie. Odbędzie się to poprzez webinaria na platformie eTwinning. Uważamy, że projekt ten pomoże wszystkim uczestnikom pozytywnie zmienić ich nastawienie do środowiska. Uczniowie i nauczyciele otrzymają również nowe pomysły z różnych kultur. Idee projektu zostaną wdrożone do jak największej liczby przedmiotów szkolnych.
GERMANY | ||
GREECE | ||
LITHUANIA | ||
POLAND | ||
PORTUGAL | ||
SPAIN |
Po przesłaniu 12 propozycji logo ze szkół partnerskich dokonano głosowania. Zwyciężyło logo z Hiszpanii. Autorowi serdecznie gratulujemy! |
Konkurs na logo projektu ERASMUS+
Green schools for a bright green future – small steps can make a difference
Ekologiczne szkoły dla ekologicznej przyszłości, małe kroki - duża zmiana!
1.Projekt logo należy wykonać w programie graficznym (np. paint)
2. Logo musi zawierać:
-tytuł projektu w języku angielskim (podany powyżej)
-flagi krajów szkół partnerskich (Niemcy, Litwa, Polska, Portugalia, Grecja, Hiszpania)
-czas trwania projektu: 2020-2022
-element ekologiczny nawiązujący do tematu projektu
-logo Erasmus+ (należy skopiować ze strony https://tiny.pl/7s17r )
3. Projekty proszę przesyłać do 22.12.2020 na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
4. Pięć najciekawszych projektów będzie zaprezentowanych na stronie internetowej szkoły oraz weźmie udział w międzynarodowym konkursie na logo w/w projektu.
Uczniowie pięciu wyróżnionych projektów otrzymają oceny celujące z plastyki i informatyki oraz nagrody rzeczowe.
Projekt: Green schools for a bright green future - small steps can make a difference
Koordynator: Niemcy
Kraje uczestniczące: Polska, Litwa, Hiszpania, Portugalia, Grecja
ID |
Tytuł działania |
Kraj organizujący spotkanie |
Rodzaj działania |
Termin |
Liczba uczestników (uczniów) |
Liczba osób towarzyszących (n-li) |
C1 |
Let's minimize our ecological footprint |
Niemcy |
Krótkotrwała wymiana grupy uczniów |
11.2020 |
15 |
10 |
C2 |
Our climate and the forests |
Polska |
Krótkotrwała wymiana grupy uczniów |
03.2021 |
15 |
10 |
C3 |
Our future belongs to us: ecologically clean machine |
Litwa |
Krótkotrwała wymiana grupy uczniów |
05.2021 |
15 |
10 |
C4 |
Think about food |
Hiszpania |
Krótkotrwała wymiana grupy uczniów |
09.2021 |
15 |
10 |
C5 |
Understand, Care, Act! |
Portugalia |
Krótkotrwała wymiana grupy uczniów |
03.2022 |
15 |
10 |
C6 |
Get to know and help to save the endangered animals |
Grecja |
Krótkotrwała wymiana grupy uczniów |
05.2022 |
15 |
10
|
Erasmus KA2 - Cooperation for innovation and the exchange of good practices
Green schools for a bright green future - small steps
can make a difference
2020-2021
Koordynator: Niemcy
Partnerzy: Litwa, Polska, Portugalia, Hiszpania, Grecja
ID |
RODZAJ DZIAŁANIA |
TERMIN |
OPIS |
P1 |
Działania projektowe |
09.2020 |
- stworzenie tablicy Erasmusa - tworzenie zespołów projektowych - prezentacja szkoły, miasta i regionu, quizy geograficzne z wykorzystaniem aplikacji Learning Apps - konkurs na logo w każdym kraju - quizy online o krajach partnerskich |
C1 |
Krótkoterminowa wymiana grup uczniów |
11.2020 |
Tytuł spotkania: Let's minimize our ecological footprint |
P2 |
Działania projektowe |
11.2020 |
- przygotowanie kwestionariusza audytowego na temat zużycia wody w szkole (Niemcy): obliczenia średniego zużycia wody na jednego ucznia/porównanie wyników ze szkołami partnerskimi (lekcja matematyki)/dyskusja online nt wyników/webinar nt oszczędnego korzystania z wody |
P3 |
Działania projektowe |
12.2020 |
-przygotowanie krótkich historyjek video o obchodach Bożego Narodzenia w danym kraju -tworzenie prezentów z materiałów pochodzących z recyklingu -kiermasz bożonarodzeniowy -kartki świąteczne |
P4 |
Działania projektowe |
02.2021 |
-przygotowanie ankiety audytowej dotyczącej zużycia energii w domu i szkole (Litwa) -tworzenie plakatów dotyczących energii (lekcja plastyki) |
C2 |
Krótkoterminowa wymiana grup uczniów |
03.2021 |
Tytuł spotkania: Our climate and the forests |
P10 |
Działania projektowe |
04.2021 |
-przygotowanie kwestionariusza nt ochrony zagrożonych zwierząt i owadów (Grecja) - tworzenie interaktywnych map o zagrożonych gatunkach zwierząt i owadów w danym kraju -spotkania z doradcami ekologicznymi/pszczelarzami – debaty -tworzenie ‘hoteli’ dla owadów -sadzenie krzewów, kwiatów, ziół |
P5 |
Działania projektowe |
04.2021/ |
-przygotowanie ankiety audytowej dotyczącej zieleni w szkolnych ogrodach (Polska) -zorganizowanie w szkole wydarzenia skupiającego się na poznawaniu przyrody i jej ochronie -obchody Dnia Ziemi 2021 -sadzenie drzew wiśni/budowanie karmników |
C3 |
Krótkoterminowa wymiana grup uczniów |
05.2021 |
Tytuł spotkania: Our future belongs to us: ecologically clean machine |
P11 |
Działania projektowe |
06.2021 |
-ocena i upowszechnianie projektu -pisanie raportu końcowego |
P6 |
Działania projektowe |
06.2021 |
-ankieta audytowa dotycząca nawyków recyklingu w szkołach i domach/przeprowadzenie audytu (Niemcy) -miniprojekt nt zmniejszenia zużycia plastiku w domu/historia obrazkowa |
P7 |
Działania projektowe |
07.2021 |
-poszukiwanie najaktywniejszego sportowca wakacji -stworzenie kalendarza ekologicznego na kolejny rok szkolny (po wakacjach) |
C4 |
Krótkoterminowa wymiana grup uczniów |
09.2021 |
Tytuł spotkania: Think about food |
P8 |
Działania projektowe |
09.2021 |
-przygotowanie kwestionariusza audytowego nt żywności (Hiszpania) -przygotowanie tradycyjnego, lokalnego posiłku z każdego kraju partnerskiego (wymiana przepisów) |
P9 |
Działania projektowe |
12.2021 |
-przygotowanie audytu na temat transportu i jakości powietrza (Portugalia) |
C5 |
Krótkoterminowa wymiana grup uczniów |
03.2022 |
Tytuł spotkania: Understand, Care, Act! |
C6 |
Krótkoterminowa wymiana grup uczniów |
05.2022 |
Tytuł spotkania: Get to know and help to save the endangered animals |
We wrześniu 2020r nasza szkoła przystąpiła do projektu Erasmus+ Ka2 wymiana dobrych praktyk:
Green schools for a bright green future- small steps can make a difference.
Projekt, którego koordynatorem jest szkoła w Hemer, Niemczech przewidziany jest na lata 2020/2022 i skierowany do uczniów klas 6-8.
W projekcie biorą udział szkoły z Litwy, Grecji, Hiszpanii, Portugalii i Polski.
Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości i zachowań proekologicznych wśród społeczności szkolnej oraz podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska. Uczniowie będą również poszerzali swoją wiedzę w zakresie znajomości języków obcych. Uczestnictwo w projekcie znacząco wpłynie na poprawę umiejętności komunikacyjnych uczniów.