- التفاصيل
- الزيارات: 458
Niedożywienie, szczególnie wśród dzieci, to problem występujący przede wszystkim w najuboższych krajach świata. Jednym z regionów dotkniętych tym problemem jest Róg Afryki, do którego należą takie kraje jak Somalia, Kenia czy Etiopia. Na całym świecie co najmniej 13,6 miliona dzieci poniżej 5. roku życia cierpi z powodu ostrego niedożywienia, które jest przyczyną 1 na 5 zgonów wśród dzieci poniżej 5. roku życia. W samym rogu Afryki 2 miliony dzieci cierpi z powodu niedożywienia. Dlaczego sytuacja tam jest tak trudna? Nawet 20 milionów ludzi w Dżibuti, Etiopii, Erytrei, Kenii i Somalii będzie potrzebowało pomocy wodnej i żywnościowej do końca 2022 r. Powodem jest susza, brak bezpieczeństwa, konflikty i trudna sytuacja gospodarcza. Region ten jest niestabilny politycznie, obarczony wysokim ryzykiem konfliktów. Regionalna sytuacja gospodarcza jest bardzo trudna. Ludność wszystkich krajów dotkniętych suszą już przed jej wystąpieniem doświadczała skrajnego poziomu ubóstwa. Gospodarki tych krajów zostały mocno dotknięte pandemią COVID-19. Aby przetrwać, ludzie podejmują decyzje, które wpływają na bezpieczeństwo i przyszłość dzieci. Długotrwała susza w Rogu Afryki doprowadziła do jednej z największych katastrof humanitarnych od 40 lat. Przez ekstremalne temperatury brakuje żywności i wody pitnej. Ludzie, zmuszeni opuścić swoje domy, wyruszają w długą drogę w dramatycznej walce o przetrwanie. Życie i zdrowie 10 milionów dzieci jest zagrożone. Wojna na Ukrainie sprawia, że więcej rodzin w Rogu Afryki znajduje się w trudnej sytuacji – głównie z powodu rosnących cen paliw i żywności oraz zmniejszonej dostępności zbóż. W wyniku wzrostu światowych cen żywności, rosną także koszty produkcji pasty terapeutycznej stosowanej w leczeniu niedożywienia.
Jakie działania UNICEF prowadzi w tym regionie?
UNICEF jest w Rogu Afryki od lat. Leczy niedożywione dzieci, zapewnia kompleksową opiekę medyczną i zdatną do picia wodę. Dostarcza dzieciom więcej żywności terapeutycznej niż jakakolwiek inna organizacja. Pomaga powrócić dzieciom do pełni sił, umożliwia im zdrowy rozwój. Jednak dostępne fundusze nie pozwalają dotrzeć z pomocą do wszystkich potrzebujących dzieci.
Zachęcamy całą społeczność szkolną do udziału w programie!!!
- التفاصيل
- الزيارات: 417
Biblioteka szkolna zaprasza chętnych uczniów (kl. 4 - 8 ) od 1 grudnia w poniedziałki, środy i czwartki, podczas przerwy 11:50 – 12:15 na warsztaty plastyczne związane z tematyką świąteczną. Będziemy wykonywać kartki świąteczne, ozdoby choinkowe i lampiony. Wykonane ozdoby będzie można zabrać do domu bądź przekazać na kiermasz szkolny. Mile widziane własne materiały (klej, papier ozdobny, papier kolorowy, taśma dwustronna, nożyczki itp.).
Nauczyciele bibliotekarze
- التفاصيل
- الزيارات: 461
W dniach 24 - 28 października 2022 r. sześcioro uczniów naszej szkoły wraz z nauczycielami wzięło udział w wymianie partnerskiej w Turcji, w ramach projektu Erasmus + „European Makerspace Network”. W wymianie brali również udział przedstawiciele szkół z Hiszpanii i Chorwacji. Pierwszy dzień pobytu to uroczyste powitanie gości, połączone z programem artystycznym, zwiedzanie szkoły oraz prezentacje szkół i krajów uczestniczących w projekcie. Po oficjalnej części odbyły się warsztaty plastyczne, mające na celu integrację młodzieży, pobudzenie kreatywności i lepszą komunikację rówieśniczą. Drugi dzień to całodzienna wycieczka do polskiej wioski pod Stambułem – Polonezkoy, która została założona przez Polaków dla Polaków. Wieś znajduje się po azjatyckiej części Bosforu. Na niewielkim obszarze porośniętym drzewami znajdują się domki mieszkańców, kościół katolicki, a także cmentarz, na którym przeważają tablice z polskimi nazwiskami. Jest tablica poświęcona Mickiewiczowi, hotel o nazwie Polka, dom pamięci Cioci Zosi. Obok wioski znajduje się rezerwat przyrody, do którego wybraliśmy się na krótki spacer. Po wspólnym lunchu dzieci spędzały czas przy grach i zabawach na świeżym powietrzu. W kolejnym dniu były warsztaty z robotyki Lego Spike Prime. Pierwsze zadanie polegało na zbudowaniu według instrukcji, robota – rowerzystę, a następnie na zaprogramowaniu go według własnego pomysłu. Nasi uczniowie zaprogramowali robota tak, by jeździł do przodu i do tyłu, reagując na sygnalizację świetlną – zatrzymując się na czerwonym świetle i ruszając na zielonym. Wszyscy uczniowie ucząc się świetnie się bawili. Oprócz komunikacji w języku angielskim, uczniowie doskonalili swoje umiejętności informatyczne, w tym programowanie w języku wizualnym, podobnym do języka Scratch. Kolejny dzień wizyty to całodzienna wycieczka do historycznej części Stambułu. Zwiedziliśmy pałac Topkapi, w którym znajdowała się rezydencja sułtanów. Pałac Topkapı to nie jedna budowla, a cały kompleks budynków, pawilonów i ogrodów. W pomieszczeniach kompleksu można było zobaczyć m. in. ekspozycję ceramiki i porcelany, naczyń i sprzętów kuchennych do gotowania i serwowania potraw, broń i zbroi, jakiej używano do walk. Kolejnym punktem programu była wycieczka do Cysterny Bazyliki. To podziemna komnata, z zanurzonymi w wodzie marmurowymi kolumnami, której celem było magazynowanie wody dla mieszkańców w czasach bizantyjskich i osmańskich. Na zakończenie wycieczki udaliśmy się na zwiedzanie Wielkiego Bazaru, połączone z zakupem pamiątek i tradycyjnych tureckich smakołyków. Ostatni dzień wymiany to uroczystość wręczenia certyfikatów wszystkim osobom uczestniczącym w projekcie. To również akademia z okazji Dnia Republiki Turcji, połączona z występami artystycznymi. Po jej zakończeniu uczniowie odbyli rejs statkiem po Bosforze, a popołudnie spędzili wraz z rodzinami goszczącymi. Dla wszystkich uczestników projektu pobyt w Turcji był doskonałą okazją do poznania niezwykle bogatej historii i kultury tego kraju, doskonalenia umiejętności językowych, a także zdobycia wiedzy z zakresu kodowania. "Było to cudowne doświadczenie i wielka przygoda, która pozostanie nam na długo w pamięci " - tak wizytę podsumowała Olga, jedna z uczestniczek projektu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- التفاصيل
- الزيارات: 419
Dnia 20 listopada 1989 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ uchwaliło Konwencję praw dziecka. W rocznicę tego wydarzenia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. W dniu 21listopada 2022 roku w ramach działalności Klubu Szkół UNICEF i SU społeczność naszej szkoły po raz drugi organizowała Dzień Praw Dziecka. W tym roku obchody mają szczególny przekaz. Okazujemy wsparcie wszystkim dzieciom na świecie, których prawa nie są respektowane. Przeciwdziałamy dyskryminacji i głośno mówimy o tolerancji. Integrujemy się z naszymi kolegami z Ukrainy, którzy razem z nami tworzą społeczność. Hasło przewodnie akcji w naszej szkole brzmiało „Tolerancja –Tak, Dyskryminacja-NIE”. W ramach obchodów dzieci i młodzież wykorzystały w podejmowanych działaniach niebieski kolor, który jest symbolem solidarności z ich rówieśnikami z regionów, w których pomoc niesie organizacja. Uczniowie szkoły uczestniczyli w zajęciach, na których podejmowany był temat praw dziecka, klasy 1-3 przygotowały plakaty, a młodzież klas ósmych zorganizowała szkolną debatę- Tolerancja-TAK, Dyskryminacja –NIE.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
- التفاصيل
- الزيارات: 420
25 listopada przypada Światowy Dzień Pluszowego Misia, z tej okazji panie z biblioteki zaprosiły najmłodszych uczniów do świętowania. Dzieci obejrzały wystawę książek o misiach, wysłuchały w obecności Misia fragmentów przygód Misia Uszatka i Kubusia Puchatka ze Stumilowego Lasu. W rolę lektorów wcielili się uczniowie z klasy 3a oraz Lena z klasy 8a. Po wysłuchaniu fragmentów opowiadań uczniowie wzięli udział w quizie wiedzy o tym sympatycznym zwierzęciu, który poprowadziła Wiktoria z kl. 8a. Nie zabrakło pląsów „Misie dwa” i "Ja jestem niedźwiadek" oraz wspólnej fotografii z misiem. Na pamiątkę spotkania uczestnicy otrzymali misie-przyklejanki. Obchody Dnia Pluszowego Misia miały na celu kształtowanie i rozwijanie zainteresowań literackich i artystycznych naszych Milusińskich. Zapraszamy małych i dużych na kolejne wydarzenia do szkolnej biblioteki:)
Nauczyciele bibliotekarze
![]() |
|
الصفحة 63 من 93