Green schools for a bright green future – small steps can make a difference

Zielone szkoły dla świetlanej, zielonej przyszłości – małe kroki mogą wiele zmienić!

Zmiana klimatu to coś, co od wielu lat budzi coraz większy niepokój, chociaż dopiero w ciągu ostatnich kilku lat zaczęliśmy na własne oczy dostrzegać wpływ globalnego ocieplenia na świat, przede wszystkim poprzez wzrost ilości naturalnych klęsk żywiołowych na całym świecie. Ta sytuacja doprowadziła nas do ogólnego nastawienia świata do ochrony zdrowia naszej planety. Jesteśmy przekonani, że musimy wziąć odpowiedzialność za szkody, które już wyrządziliśmy i musimy bardzo się starać, aby zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby to zmienić na lepsze. Szkoły z Niemiec, Litwy, Portugalii, Polski, Grecji i Hiszpanii postanowiły stworzyć projekt poświęcony ochronie środowiska. Każdy kraj zmaga się z własnymi specyficznymi problemami w tej dziedzinie, ale także globalnymi – zmianami klimatycznymi, które są alarmującym skutkiem zachowań człowieka wobec przyrody. Naszym projektem chcemy wykorzystać naszą siłę edukacji do budowania pozytywnego nastawienia i relacji ze środowiskiem naturalnym. Chcemy pracować nad jak największym ograniczeniem użycia tworzyw sztucznych, nad oszczędnością energii elektrycznej w szkołach i domach, nad poprawą zrównoważonego rozwoju, ochroną roślin i zwierząt. Podczas spotkania na Krecie/Grecji nacisk zostanie położony na życie morskie i jego dziką przyrodę w niebezpieczeństwie. Głównym celem projektu jest zachęcenie uczniów, ich rodzin i nauczycieli do aktywnego udziału w procesie ochrony środowiska. Wierzymy, że nawet nasze małe kroki, które podejmujemy przez cały czas trwania projektu, takie jak segregacja i recykling odpadów, sadzenie drzew i zieleni, poznawanie zagrożonych gatunków owadów i zwierząt czy eliminowanie złych nawyków w naszych zachowaniach środowiskowych, doprowadzą nas do lepszego i bardziej ekologiczna przyszłość otoczona prawdziwym światem przyrody. Chcemy, aby nasi uczniowie rozwijali również swoją wiedzę w zakresie znajomości języków obcych, zwiększali swoją odpowiedzialność i ogólnie sprawiali, aby nauka języka była ciekawym zadaniem. Projekt ten poprawi umiejętności komunikacyjne naszych uczniów. W tym celu zamierza realizować ten projekt w 6 krajach partnerskich. Jednym z pierwotnych produktów jest tworzenie plakatów środowiskowych poświęconych alarmującym skutkom zachowań człowieka na środowisko, spowodowanych zachowaniami nieekologicznymi. Tworząc plakaty edukacyjne, uczniowie dowiedzą się, jak ważna jest otaczająca nas przyroda. Nasze planowanie obejmuje konkretne działania, takie jak sadzenie drzew, oszczędzanie energii elektrycznej w naszych szkołach, dbanie o czystość i ładny wygląd naszych szkolnych podwórek, budowa hoteli dla owadów oraz ochrona zagrożonych owadów i zwierząt w okolicy. Zaangażowanie uczniów w przedmiot poprzez eksperymentalne uczenie się jest sposobem na zapamiętanie informacji, których się nauczyli. Uczniowie uczą się lepiej metodą eksperymentalnego uczenia się. Dzięki własnej pracy mogą lepiej zrozumieć konieczność recyklingu, wpływ człowieka na środowisko i jego ochronę. Grupą docelową naszego projektu są uczniowie w wieku od 13 do 15 lat. 

Głównym celem naszego projektu jest wyrobienie u naszych uczniów nawyków podejmowania właściwych i znaczących działań środowiskowych, głębsze zrozumienie kwestii środowiskowych, które są bardzo ważne dla przyszłości naszej planety.  Uczniowie będą zdobywać wiedzę metodą „uczenie się przez działanie”. Przy każdym projekcie powstaną szkolne grupy detektywów. Ich zadaniem będzie poszukiwanie i znajdowanie złych nawyków w zachowaniu uczniów wobec środowiska. Ich misją będzie eliminacja niedociągnięć w sześciu kolejnych obszarach – zużycie wody, segregacja odpadów, energia konsumpcja, transport i zanieczyszczenie powietrza, zieleń szkolna i ochrona roślin i zwierząt oraz dieta uczniów. Zespoły zaproponują rozwiązania, jak zachowywać się organicznie i jak poprawić sytuację w szkole, informując o tym swoich kolegów z klasy. Wszystko to można zrobić powoli, angażując uczniów w naukę w prawdziwym świecie, którą oferuje nasz projekt. Kraje partnerskie podzielą się tematami projektu i sporządzą kwestionariusz przeglądowy, który przyszli detektywi wykorzystają w wykrywaniu szkolnych braków środowiskowych. W konsekwencji wyniki ustaleń zostaną porównane, a najlepsza szkoła nauczy swoich partnerów, jak zachowywać się proekologicznie. Odbędzie się to poprzez webinaria na platformie eTwinning. Uważamy, że projekt ten pomoże wszystkim uczestnikom pozytywnie zmienić ich nastawienie do środowiska. Uczniowie i nauczyciele otrzymają również nowe pomysły z różnych kultur. Idee projektu zostaną wdrożone do jak największej liczby przedmiotów szkolnych.