Uczniowie i nauczyciele PSP nr 2 w Radomiu przystąpili do programu „Złote Szkoły NBP- edycja III”. Jest to ogólnopolski program popularyzujący wiedzę ekonomiczną w środowiskach szkolnych, którego  organizatorem jest Narodowy Bank Polski.
 Głównym celem  jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów oraz rozbudzanie postaw przedsiębiorczych i prospołecznych.
Temat przewodni trzeciej edycji programu brzmi „POZNAJEMY BANK CENTRALNY”.
Uczniowie klas siódmych i ósmych utworzyli Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej pod opieką nauczycieli:
•    Renaty Chlibiuk – nauczyciela matematyki
•    Lidii Sitarz – nauczyciela wiedzy o społeczeństwie,
która zdecydowała się ubiegać o tytuł Złotej Szkoły NBP.
Skład Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej uczniów przedstawiamy poniżej:
1.    Julia Wróbel
2.    Jagoda Lipińska
3.    Łucja Rojek
4.    Maksymilian Kowalczyk
5.    Amelia Pawlak
6.    Błażej Pietroń
7.    Nadia Szczepaniak
8.    Lena Półtorak
9.    Zuzanna Zaniat
10.    Michalina Jankowska
Nasza drużyna miała do wykonania trzy obowiązkowe zadania:
1. Lekcja z ekonomią
2. Szkolna debata
3. Warsztat uczniowski
Wszystkie zadania zostały już zrealizowane!
03 marca 2023 roku został przeprowadzony Warsztat uczniowski „Historia bankowości.  Poznajemy bank centralny”. Uczestniczyli w nim uczniowie klas ósmych naszej szkoły.
Głównym celem warsztatów było zapoznanie uczniów z zadaniami, które realizuje bank centralny i banki komercyjne oraz rolą, jaką pełni NBP w państwie.
Członkowie drużyny zapoznali się z publikacjami na stronie NBP w zakładce- „Złote Szkoły NBP”. Na podstawie informacji zamieszczonych na stronie oraz wiadomościach uzyskanych na stronach internetowych przygotowali prezentacje multimedialne  „Dlaczego ludzie wymyślili banki?”, „Historia polskiej bankowości centralnej”, “Czym jest i jakie funkcje pełni NBP?”. W czasie trwania warsztatu zostały przeprowadzone  ćwiczenia online z wykorzystaniem platform  Mentimeter, LearningApps.
Młodzież chętnie uczestniczyła w zajęciach, wysoko oceniła prezentacje przygotowane przez członków drużyny. Z wypowiedzi uczestników warsztatów wynika, że poszerzyli oni swoją wiedzę na temat NBP i jego funkcji. Forma przeprowadzonych warsztatów  bardzo im odpowiadała. Praca w grupach zadaniowych rozwijała umiejętność współpracy.
17 marca 2023 roku odbyły się Lekcje z ekonomią- „Historia Polski na banknotach i monetach NBP” dla uczniów klas szóstych.
 Celem głównym zajęć było zaprezentowanie zadań NBP , ze szczególnym uwzględnieniem funkcji emisyjnej. W części matematycznej uczniowie rozwijali swoje umiejętności z zakresu działań na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych.
Członkowie drużyny przygotowali prezentacje multimedialne pt. „Władcy polscy na banknotach”, „Monety kolekcjonerskie”, „Czym jest i, jakie funkcje pełni NBP?”. Pomagali również w opracowaniu zadań matematycznych, wyszukując potrzebne informacje na stronach internetowych. Podczas lekcji zaprezentowano fragmenty filmów: „Pieniądz. Od muszelki do karty” „Wszystko, co chcecie wiedzieć o banknotach”, „Wszystko, co chcecie wiedzieć o monetach”. Zostały również przeprowadzone ćwiczenia online z wykorzystaniem platform  ThinkLink, LearningApps, Mentimeter.
Podczas zajęć uczniowie chętnie brali udział w dyskusji, rozwiązywali zadania i ćwiczenia. Wysoko ocenili prezentacje przygotowane przez członków drużyny. Bardzo podobały im się formy opracowania zadań matematycznych z wykorzystaniem kodów QR i platformy ThinkLink. Z wypowiedzi uczestników wynika, że poszerzyli swoją wiedzę na temat NBP. Forma przeprowadzonych zajęć  bardzo im odpowiadała. Praca w grupach zadaniowych rozwijała umiejętność współpracy i rozwijała kompetencje matematyczne.
22 marca 2023 roku zostało zrealizowane ostatnie zadanie w ramach programu Szkolna debata –„Koniec gotówki?”. Uczestniczyli w niej uczniowie klas ósmych. Gościem spotkania online była pani Magdalena Szymczak nauczyciel akademicki Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i Instytutu Finansów w zespole badań podatkowych, która przedstawiła formy płatności bezgotówkowych w gospodarce.
 Celem głównym debaty było poznanie funkcji NBP, roli pieniądza w gospodarce,  form płatności bezgotówkowych oraz odpowiedź na postawione w tytule debaty pytanie.  Członkowie drużyny przygotowali film, w którym zostały zaprezentowane stanowiska osób na omawiany temat. Wypowiedzi udzielali dziadkowie, rodzice, pracownicy szkoły oraz koledzy i koleżanki. W trakcie debaty przedstawiciele klas ósmych mieli możliwość przedstawienia swojego zdania na forum publicznym. Wszyscy uczestnicy spotkania uczestniczyli również w quizach z wykorzystaniem platformy FORMS. Podczas debaty została zaprezentowana uczniom animacja „Bank Centralny − Czym jest i czym się zajmuje?” oraz film „PŁATNOŚCI BEZGOTÓWKOWE”.
Cel główny spotkania został zrealizowany. Uczniowie chętnie brali udział w ćwiczeniach online. Odpowiadali na pytania stawiane przez prowadzących. Z wypowiedzi uczniów po zakończonym spotkaniu wynika, że taka forma zajęć jest dla nich bardzo atrakcyjna. Mają możliwość poszerzać swoją wiedzę oraz wyrażać własne zdanie. Wnioski z debaty zostały zebrane i przedstawione w formie graficznej.
Sprawozdania z realizacji zadań zostanie przesłane do NBP i z niecierpliwością będziemy czekać na decyzję komisji.


Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej PSP Nr 2 w Radomiu